دکتر علی حقیقتیان 4 اختلالات و بیماری های گوش 4 با علت ها و نحوه درمان وزوز گوش بیشتر آشنا شوید

با علت ها و نحوه درمان وزوز گوش بیشتر آشنا شوید

[کل: 0 میانگین: 0]

وزوز گوش از جمله بیماری هایی است که افراد را در سنین مختلف به خود درگیر می کند. کم شنوایی در افراد نیز در اغلب موارد با وزوز همراه است و مشکلاتی را برای افراد پدید می آورد. این مشکل حتی بدون وجود محرک هم ممکن است ایجاد شود و همین امر سبب می شود که فرد مبتلا احساس ترس و نگرانی کند. در این مطلب سعی داریم تا بیشتر با مشکل وزوز گوش در افراد آشنا شویم. با ما همراه باشید.

وزوز گوش و درمان آن

وزوز گوش و نشانه های آن را بشناسید

افرادی که با مشکل وزوز گوش مواجه شده اند، با علائم زیر مواجه هستند:

• شنیدن صدای سوت مداوم یا منقطع در گوش
  • احساس شنیدن مداوم یا منقطع صدایی زنگ مانند یا هیس مانند در گوش

میزان و مقدار این علائم در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و به همین دلیل میزان آزاردهندگی آن نیز متفاوت است. وز وزها ممکن است در یکی از گوش ها یا در هر دو گوش اتفاق بیفتد. این وزوزها گاهی آن قدر صدای بلندی دارد که باعث می شود فرد در انجام امور روزمره با مشکل مواجه شود و تمرکز خود را از دست بدهد.

انواع وزوز گوش کدام است؟

همانطور که گفتیم، وز وز گوش ممکن است در سنین مختلفی رخ دهد اما این مشکل در بزرگسالان رایج تر است. وزوز گوش به تنهایی بیماری به حسای نمی آید اما اگر با علائم دیگر مانند سرگیجه یا کم شنوایی همراه باشد می تواند نشان دهنده وجود بیماری های دیگر باشد. به طور کلی این مشکل به دو نوع مختلف تقسیم می شود:

وزوز دگرشنو

وزوز دگرشنو یا وزوز عینی (objective) نوع نادری از این اختلال گوش است که در آن علاوه بر خود بیمار، اطرافیان نیز می توانند آن را بشنوند. این مشکل نادر در کمتر از 5 درصد افراد مبتلا به وزوز گوش مشاهده می شود. از علل وزوز گوش دگرشنو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مشکلات قلبی – عروقی
  • انقباضات عضله
  • اختلالات گوش داخلی

در این نوع وزوز معمولاً ریشه یابی و گاه جراحی به درمان مشکل کمک می کند.

وزوز خودشنو

وزوز خودشنو یا ذهنی (subjective) نوع رایج وزوز در ناحیه گوش است و تقریباً 95 درصد مبتلایان به این مشکل را در بر می گیرد. در این اختلال، تنها خود بیمار قادر به شنیدن صدای وزوز است و در هر فرد نیز میزان و ویژگی های آن متفاوت است. از علل این نوع وزوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اختلالات گوش خارجی
  • اختلالات گوش میانی
  • اختلالات گوش داخلی

علت بروز مشکل وزوز گوش چیست؟

علت های مختلفی می تواند در بروز این اختلال نقش داشته باشد. از جمله این علت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش سن
  • شنیدن صدای بلند
  • آسیب به گوش داخلی
  • تخریب و آسیب به سلول هایی که در داخل حلزون گوش وجود دارند و به نام سلول های مویی شناخته می شوند.
  • کم خونی
  • پرکاری تیروئید
  • بیماری های عروقی
  • تنگی های عروقی
  • اختلالات خواب
  • اختلالات روحی و روانی
  • اختلالات اضطرابی
  • مشکلات گوارشی
  • ضعف دِماغ
  • تجمع خلط در پشت حلق

روند تشخیص و ریشه یابی علت واقعی وزوز

اگر ساکن شیراز هستید، زمانی که به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی شیراز مراجعه می کنید، وی مراحلی را برای تشخیص مشکل شما طی می کند که تا حد زیادی به دقت و یقین تشخیص انجام شده می افزاید.

انواع اقدامات تشخیصی برای وزوز گوش از این قرار است:

• شرح حال گیری و صحبت با بیمار در این زمینه که در چه زمان هایی این عارضه بیشتر یا کمتر می شود و از چه زمانی آغاز شده است.
  • استفاده از ابزار الاتی که می تواند از نواحی داخلی و غیر قابل دسترس گوش اطلاعاتی را در اختیار پزشکان قرار می دهد.

در شرایط پیچیده و بسیار حساس سایر روش های تشخیصی نیز به کمک پزشک می آید و می تواند کمک کند تشخیص به واقعیت نزدیک تر باشد. مثل:

• آزمایشات خون
  • ام آر آی از جمجمه
  • تست شنوایی
  • سی تی اسکن از جمجمه

* این روش ها با این هدف بکار گرفته می شود که تمامی علل زمینه ساز وزوز بررسی شود تا نهایتا مشکل اصلی کشف شود.

اختلال وزوز چگونه درمان می شود؟

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد علل متعدد و مختلفی در بروز وزوز گوش اثر گذار خواهند بود. از این رو قطعا یکی از مهم ترین مراحل درمان وزوز در ناحیه گوش این است که علت اصلی این عارضه به طور دقیق تعیین شود. سپس اقدام درمانی در مرحله بعدی این است که دقیقا روش درمانی متناسب با همان علت بکار گرفته شود تا علت برطرف گردد. طبیعی است که زمانی که علت وزوز درمان شود وزوز گوش نیز از بین خواهد رفت.

بنابراین روش درمان بستگی به علت وزوز دارد. اما به طور کلی روشی وجود ندارد که به صورت قطعی وزوز را در گوش درمان کند. بلکه روش درمان منطبق با علت بروز مشکل تغییر خواهد داشت.

برای مثال افرای که در سنین بالا با این مشکل روبرو هستند و یا این که در اثر آسیب هایی که به حلزون گوش وارد شده است با این اختلال روبرو شده اند، معمولا برای بهبود این وضعیت باید از انواع سمعک استفاده کنند.

از سوی دیگر نیز برخی از تجربه های وزوز گوش کوتاه مدت هستند و زمانی که علت ان از بین برود وزوز گوش نیز خود به خود بهبود پیدا می کند.

مثلا زمانی که افراد مشکلات اظطرابی دارند یا در روند خواب شان اختلالاتی به وجود امده است زمانی که این اختلالات از بین بروند وزوز گوش نیز از بین می رود. همچنین زمانی که افراد افسردگی دارند و یا این که به بیماری های عروقی دچار هستند، در صورتی که این دو بیماری درمان شوند وزوز بعد از مدتی دیگر هرگز تجربه نمی شود.

از مهم ترین توصیه هایی که داریم این است که همواره برای مشکلاتی که در ناحیه گوش با ان مواجه هستید به خصوص اختلال وزوز حتما به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی می توانند با تجربه و مهارتی که دارند بهترین روش تشخیص و درمان را بکار بندند.

سیزده + دو =