دکتر علی حقیقتیان 4 مقالات 4 درمان قطعی عفونت گوش میانی در شیراز

درمان قطعی عفونت گوش میانی در شیراز

همه چیز در مورد عفونت گوش میانی

“گوشم عفونت کرده” شاید شما هم در فصل بهار و زمستان زیاد این جمله را از اطرافیان شنیده باشید. عفونت در قسمت میانی گوش باعث ملتهب شدن گوش میانی می شود. این مشکل در میان کودکان شایع تر است و باعث بروز کاهش شنوایی می شود. اما گوش میانی چیست و آیا عفونت گوش میانی بیماری خطرناکی است؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا ضمن بررسی این سوالات، به معرفی متخصص گوش و حلق و بینی خوب در شیراز برای درمان عفونت گوش بپردازیم.

گوش میانی چیست؟

گوش انسان از سه بخش گوش میانی، گوش خارجی و گوش داخلی تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها در عملکرد کلی گوش اهمیت بسیاری دارند. گوش میانی مهم تری قسمت گوش برای انتقال صدا است. به همین دلیل است که اگر دچار اوتیت مدیا (عفونت گوش میانی) شوید، شنوایی تحت تاثیر قرار می گیرد. زمانی که گوش میانی به عفونت حاد دچار شود و درمان به موقع صورت نگرد، ممکن است پرده گوش پاره شود.

عفونت گوش میانی چیست؟

اوتیت مدیا یا عفونت گوش میانی مشکلی است که در قسمت گوش میانی اتفاق می افتد و باعث می شود که فضای گوش میانی دچار التهاب شود. این عفونت می تواند در یک گوش یا هر دو گوش اتفاق بیفتد و شنوایی فرد را با مشکل مواجه کند. عفونت گوش میانی در کودکان رایج تر است اما در بزرگسالان نیز اتفاق می افتد. این بیماری در فصل زمستان و بهار شایع تر است.

عمل پیوند غضروف بینی

علت عفونت گوش میانی چیست؟

زمانی که دچار سرماخوردگی یا حساسیت می شود، قسمتی از گوش دچار گرفتگی و انسداد می شود. در چنین شرایطی اگر ویروس یا باکتری در قسمت گوش میانی وجود داشته باشد، باعث می شود که مایعی در گوش میانی و پشت پرده صماخ جمع شود. زمانی که حجم این مایع تجمع پیدا کند، باعث افزایش فشار در قسمت گوش میانی و درد و تورم گوش می شود. به علت تجمع مایع در پشت گوش، ارتعاش پرده صماخ دچار اختلال می شود و به همین دلیل شنوایی کاهش می یابد.

عفونت گوش میانی چه علائمی دارد؟

همان طور که گفتیم، عفونت گوش میانی بیشتر در نوزادان و کودکان اتفاق می افتد؛ به همین دلیل باید برای تشخیص آن دقت بیشتری داشته باشید. از میان علائم عفونت گوش میانی در کودکان و بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گریه و بی قراری در نوزادان
  • خروج ترشحات چرکی از گوش
  • مشکلات شنوایی و کاهش قدرت شنوایی
  • سرگیجه در بزرگسالان و کودکان بزرگتر
  • احساس صدا در سر در بزرگسالان

راه های درمان عفونت گوش میانی

به گفته دکتر علی حقیقتیان، متخصص گوش و حلق و بینی در شیراز، درمان عفونت گوش میانی باید در اسرع وقت صورت بگیرد زیرا ممکن است بر اثر اهمال، پرده گوش پاره شود. درمان در مراحل ابتدایی با آنتی بیوتیک انجام می شود که بیمار باید دوره درمان را تا انتها طی کند. درمان ناقص و عدم مصرف به موقع آنتی بیوتیک ها باعث عود بیماری می شود. گاهی متخصص گوش و حلق و بینی علاوه بر آنتی بیوتیک، داروهای آنتی هیستامین (برای کاهش آلرژی و حساسیت بیمار) و یا داروهای ضداحتقان (برای بهبود سرماخوردگی) نیز برای بیمار تجویز می کند. معمولاً بعد از چند روز علائم عفونت کاهش پیدا می کند اما در صورت عدم بهبود، باید مجدداً به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

جراحی پولیپ بینی در شیراز

در صورتی که بر اثر عفونت گوش میانی، پرده گوش در آستانه پارگی باشد و یا پاره شده باشد، درمان باید به صورت جراحی انجام شود.

درمان عفونت گوش میانی در بارداری

در صورتی که در دوران بارداری به عفونت گوش میانی دچار شدید، باید با مراجعه به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شیراز برای درمان اقدام نمایید. متخصص گوش با بررسی دقیق و اطمینان از این که آنتی بیوتیک تاثیر منفی بر روی جنین ندارد، داروی مناسب را تجویز می کند. گاهی نیز پزشک با قطره گوش به درمان عفونت گوش در دوران بارداری اقدام می کند.

جراحی برای درمان عفونت گوش میانی در شیراز

در صورتی که پرده گوش بر اثر عفونت در آستانه پارگی باشد یا پاره شده باشد، متخصص گوش و حلق و بینی با جراحی و پیوند نسج اقدام به ترمیم پرده صماخ یا جایگزینی آن می کند. اگر یکی از استخوانچه های گوش میانی بر اثر عفونت آسیب دیده باشد، متخصص از کاشت پروتز استفاده می کند. بهبود شنوایی بعد از جراحی گوش معمولاً تا 3 ماه بعد از جراحی اتفاق می افتد.

درمان آلرژی بینی

سرگیجه و عفونت گوش میانی

علائم عفونت گوش میانی مختلف است که یکی از آن ها سرگیجه و تهوع است. حمله ویروس و میکروب ها به گوش میانی به صورت حاد و ناگهانی اتفاق می اقتد و به همین دلیل با کوچک ترین حرکت، بیمار دچار سرگیجه و تهوع می شود. گاهی این سرگیجه به قدری زیاد می شود که ممکن است فرد تعادل خود را از دست بدهد و زمین بخورد. عدم درمان به موقع عفونت گوش میانی می تواند به دلیل زمین خوردن ناگهانی فرد باعث ضربه مغزی او شود. به همین دلیل حتماً باید در اسرع وقت به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب در شیراز مراجعه کنید.

آیا بیماری عفونت گوش میانی خطرناک و جدی است؟

دکتر حقیقتیان در ادامه صحبت های خود و در پاسخ به این سوال، بیماری عفونت گوش میانی را بسیار خطرناک توصیف کردند زیرا این بیماری علاوه بر این که باعث کاهش شنوایی بیمار و در پی آن پاره شدن گرده گوش می شود، می تواند باعث اختلال در تکلم و همچنین سرگیجه و از دست دادن تعادل در فرد شود. در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک در خود یا کودک هر چه سریع تر به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی شیراز مراجعه کنید.

و در پایان باید گفت که مراقبت از گوش و رسیدگی به موقع به بیماری های گوش می تواند از بروز مشکلات بزرگ مانند پارگی پرده گوش جلوگیری کند. اگر ساکن استان فارس هستید و به دنبال بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شیراز می باشید، برای تماس با دکتر علی حقیقتیان روی لینک کلیک کنید.

هشت + بیست =