دکتر علی حقیقتیان 4 مقالات 4 درمان سینوزیت در شیراز

درمان سینوزیت در شیراز

درمان سینوزیت در شیراز

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که از زبان نزدیکان یا آشنایان نام بیماری سینوزیت را شنیده باشید و یا شاید خودتان یکی از افرادی باشید که به این مشکل دچار هستید. این بیماری شایع افراد زیادی را به خود گرفتار می کنند. ناگفته نماند که بسیاری از افراد هم گاهی به اشتباه سردرد خود را ناشی از این مشکل می دانند. برای اطلاع دقیق در مورد ویژگی های این بیماری، علائم آن، علل بروز آن وهمچنین درمان سینوزیت در شیراز آن تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به صورت اختصاصی در مورد این بیماری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سینوزیت و انواع آن

سینوزیت چیست؟

بیماری سینوزیت در واقع التهاب یا آماس حاد در حفره های اطراف بینی است. سینوس ها زمانی که سالم هستند مملو از هوا می باشند اما زمانی که عاملی موجب پر شدن و گرفتگی آن ها شود و آن ها را مسدود کند، باعث بروز چرک در آن ها خواهد شد و بیماری سینوزیت به وجود می آید. عفونت سینوسی یا سینوزیت عفونی در صورتی اتفاق می افتد که درون سینوس ها، ویروس یا باکتری و یا قارچ رشد کرده باشد.

این بیماری با سرماخوردگی تفاوت دارد. سرماخوردگی بر اثر ورود ویروس به بدن اتفاق می افتد و در مدت 7 تا 10 روز بهبود می یابد؛ اما سینوزیت علت های مختلفی از جمله علت های عفونی و غیرعفونی دارد و نشانه های آن بیشتر و مشخص تر است.

هزینه عمل بینی در شیراز

توضیحات دکتر علی حقیقتیان، متخصص گوش، حلق و بینی در شیراز، را در مورد بیماری سینوزیت می شنویم:

چه عواملی سبب انسداد سینوس ها می شوند؟

• سرماخوردگی
  • آلرژی به گرده گل ها و درخت ها، هوای سرد، عطرها و ادکلن ها، گرد و غبار و …
  • پولیپ بینی و انحراف تیغه بینی
  • تغییر در حفره بینی
  • عفونت دندان ها و لثه
  • آلودگی هوا و دود سیگار

انواع سینوزیت

این بیماری انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

• سینوزیت حاد: این نوع سینوزیت اغلب بر اثر عوامل ویروسی یا باکتریایی اتفاق می افتد و معمولاً با علائم سرماخوردگی از جمله آبریزش و گرفتگی بینی شروع می شود که ممکن است به‌ مدت 1 ماه یا کمتر طول بکشد.
  • سینوزیت مزمن: زمانی که سینوس‌ها بر اثر عفونت باکتریایی یا قارچی ملتهب شوند و این التهاب بیش از 12 هفته طول بکشد، فرد به سینوزیت مزمن دچار می ‌شود.

علائم سینوزیت حاد و مزمن شبیه به یکدیگر است اما در نوع مزمن آن علائمی با شدت کمتر وجود دارد. افراد بزرگسال معمولاً بعد از بروز سرماخوردگی متوجه نشانه های این بیماری می شوند که بعد از 5 تا 7 روز امکان حادتر شدن علائم وجود دارد. در ادامه به علائم هر یک از سینوزیت های حاد و مزمن اشاره خواهیم کرد:

علائم سینوزیت حاد

علائم زیر ممکن است در مدت 4 هفته و یا کمتر طول بکشد.

• احساس درد یا فشار در قسمت صورت
  • گرفتگی و انسداد بینی
  • بروز اختلال در حس بویایی
  • سرفه شدید یا احساس گرفتگی سینه
  • احساس کوفتگی در بدن، خستگی و کسالت
  • دندان درد
  • بوی بد در دهان
  • آبریزش از بینی
مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی

علائم سینوزیت مزمن

نشانه های سینوزیت مزمن ممکن است 3 ماه و یا بیشتر طول بکشد. این علائم عبارتند از:

• انسداد بینی
  • بروز چرک در حفره بینی
  • احساس سردرد
  • دندان درد
  • درد چشم به دلیل فشاری که بر روی اعصاب چشم وجود دارد.

باید یادآور شویم که داشتن این علائم دلیلی قطعی بر وجود این مشکل نیست. بهتر است برای اطمینان بیشتر به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا با معاینه، وجود این مشکل به طور قطع مشخص شود.

چه کسانی بیشتر دچار سینوزیت می شوند؟

این مشکل افراد زیادی را در طول سال درگیر می کند اما احتمال ابتلا به این مشکل در موارد زیر بیشتر است:

• افرادی که دارای تورم در داخل بینی هستند که می تواند ناشی از سرماخوردگی باشد؛
  • افرادی که با مشکل پولیپ بینی مواجهند؛
  • دچار ضعف در سیستم ایمنی خود هستند؛
  • داروهایی مصرف می کنند که یاعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود؛
  • افرادی که سیگاری هستند؛
  • افرادی که دارای آلرژی هستند؛
  • کودکانی که بیشتر در معرض آلودگی های محیطی هستند؛
  • کودکانی که در معرض دود و آلودگی های محیطی هستند.

عوارض بیماری سینوزیت چیست؟

اگرچه معمولاً عوارض جدی در افراد اتفاق نمی افتد اما عفونت سینوسی ممکن است باعث پخش عفونتی در مغز به واسطه دیواره سینوس شود که این امر می تواند مشکلاتی مانند مننژیت و یا آبسه مغزی را به وجود آورد. آلودگی ها و مشکلات می توانند به ارگان های مجاور مانند چشم و استخوان جمجمه نیز راه پیدا کنند. در موارد نادری نیز ممکن است مرگ اتفاق بیفتد.

چگونه از سینوزیت پیشگیری کنیم؟

متخصصان گوش و حلق و بینی معتقدند که راهی قطعی برای پیشگیری از سینوزیت وجود ندارد اما رعایت برخی موارد می تواند به پیشگیری از آن کمک کند:

• عدم استعمال دخانیات
  • قرار نگرفتن در معرض هوای آلوده
  • شستن دست ها برای جلوگیری از انتقال ویروس به بدن
  • دور بودن از عوامل حساسیت زا

در پایان باید بگوییم که سینوزیت یک بیماری التهابی در حفره بینی است که انواع مختلفی دارد. اگر شما هم علائم سینوزیت را دارید و در شهر شیراز زندگی می کنید، با مراجعه به بهترین جراح بینی شیراز می توانید از وجود این بیماری مطمئن شوید و به کمک پزشک از پیشروی آن جلوگیری کنید.اگر ساکن شیراز هستید و تصمیم دارید که برای درمان سینوزیت در شیراز اقدام کنید، دکتر علی حقیقتیان، جراح و متخصص جراحی گوش، حلق و بینی با تخصص و تجربه بسیار در این زمینه با مشاوره و معاینه شما، بهترین تجویز را ارائه خواهد داد.

یک × دو =