دکتر علی حقیقتیان 4 مقالات 4 جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس، روندی است که با جراحی سینوس به روش‌ عادی تفاوت دارد و در آن، ابزاری به نام آندوسکوپ از راه بینی‌‌ وارد می شود و امکان مشاهده حفره بینی و سینوس ها فراهم می گردد.

با انجام این روش، دیگر نیازی به ایجاد برش های خارجی نخواهد بود.آندوسکوپ امکان تشخیص هر گونه مشکلی که تا کنون مشخص نشده است را فراهم‌ می کند.

یکی دیگر از تفاوت های جراحی سینوس به روش قدیمی و‌ آندوسکوپی، تمرکز بر درمان علت بروز مشکل می باشد.

در این روش، سینوس ها مستقیما مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت لزوم، امکان برداشت بافت بیمار نیز وجود دارد.

جراحی آندوسکوپی سینوس

چه زمانی جراحی آندوسکوپی سینوس توصیه می شود؟

جراحی آندوسکوپی سینوس عمدتا برای افراد مبتلا به مشکلات سینوسی مزمن تجویز می شود، شرایطی که دیگر به درمان های دارویی پاسخ‌ نمی دهد.

سینوزیت مزمن حتما باید توسط پزشک‌ تشخیص داده شود، چرا که برخی دیگر مشکلات سینوسی می‌توانند علائم مشابهی را به همراه داشته باشند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به سینوزیت نیازی به جراحی پیدا نمی کنند. در این افراد درمان هایی مانند مصرف آننی بیوتیک و‌ یا سایر داروها، درمان آلرژی و یا کنترل محیطی به خوبی موثر خواهد بود. نوع درمان با توجه به معاینات انجام شده از سوی پزشک تعیین خواهد شد.

عمل پیوند غضروف بینی

با این حال، برخی افراد باید تحت جراحی قرار بگیرند. آن هم به این‌ دلیل که نواحی ملتهب و عفونی به درمان آنتی بیوتیک و یا سایر داروها پاسخ نمی دهند و احتمال بازگشت مجدد علائم بعد از قطع مصرف دارو وجود دارد.

جراحی آندوسکوپی سینویس  چه مزایایی دارد؟

جراحی آندوسکوپی سینویس به درمان و یا کنترل شرایط زیر کمک می کند:

• سینوزیت مزمن
  • اختلال در حس بویایی
  • گرفتگی بینی
  • پولیپ بینی
  • عفونت های مکرر سینوسی
  • عفونت سینوسی که چشم ها، صورت و مغز را درگیر کرده باشد
  • انسداد مجاری اشکی
  • تومورهای بینی و حفره سینوسی

تصمیم به انجام جراحی سینوس، به سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی و بالینی بستگی دارد. در جلسات مشاوره، آن چه که اهمیت دارد این است که سابقه هر گونه درمان باید بررسی شود. در صورتی که جواب تست سی تی اسکن و‌یا MRI موجود باشد، بیمار باید جلسه اول مشاوره همراه خود بیاورد. در غیر این صورت، حتما باید انجام شود.

آمادگی قبل از جراحی آندوسکوپی سینوس

قبل از جراحی، حتما باید آزمایش خون و سایر تست ها باید انجام شوند. تست هایی مانند اشعه ایکس و یا الکتروکاردیوگرافی با توجه به سن و شرایط جسمانی بیمار تجویز خواهند شد.

مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی

در برخی موارد، مصرف داروهای استروئیدی و یا آنتی بیوتیک برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. تشدید عفونت سینوسی چند هفته قبل از جراحی باید به پزشک اطلاع داده شود. در چنین شرایطی، انجام جراحی باید به تعویق بیفتد.

مصرف آسپیرین از ده روز قبل از جراحی ممنوع می باشد.

مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ادویل و ایبوبروفن، از پنج روز قبل از جراحی ممنوع می باشد. این داروها احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

بیمار باید استعمال سیگار را از سه هفته قبل از جراحی کنار بگذارد. سیگار کشیدن نه تنها باعث تشدید علائم سینوزیت می شود، بلکه روند بهبود جراحی را نیز به تاخیر خواهد انداخت.

خوردن و آشامیدن مواد غذایی از نیمه شب قبل از جراحی ممنوع است.

جراحی آندوسکوپی سینوس

روند جراحی آندوسکوپی سینوس به چه صورت است؟

جراحی اندوسکوپی سینوس، جراحی سختی نیست. این جراحی می تواند تحت بیهوشی و یا بی حسی موضعی انجام شود. پزشک با توجه به وضعیت بیمار، بهترین نوع بیهوشی را انتخاب می کند.

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، در این روش ابزاری طویل و انعطاف پذیر به نام آندوسکوپ از راه بینی وارد می شود و پزشک قادر به مشاهده سینوس ها، حفرات بینی و یا برداشت بافت بیمار می باشد.

از جراحی آندوسکوپی سینوس چه انتظاری می توان داشت؟

ممکن است تقریبا به مدت دو هفته، مقداری ترشح از بینی مشاهده شود، که البته کاملا طبیعی است و به مرور بهبود پیدا خواهد کرد.

از فین کردن بینی باید به مدت چهار تا هفت روز خودداری شود.

جراحی ترمیمی بینی در شیراز

توصیه می شود بیمار تا شش روز بعد از جراحی، جهت معاینه بیشتر به پزشک مراجعه کند. در این معاینات، امکان برداشت بافت اسکار و یا التهاب های ماندگار با بی حسی موضعی وجود دارد.

یکی از نکات مهم در خصوص جراحی آندوسکوپی سینوس این است که بیمار تمامی اقدامات گفته شده از سوی پزشک را رعایت کند.

آیا جراحی آندوسکوپی سینوس می تواند به درمان مشکلات سینوسی کمک کند؟

این احتمال وجود دارد که مشکلات سینوسی با جراحی درمان نشوند و یا این که بیماری مجدد بازگردد. در چنین شرایطی، درمان های جراحی دیگری نیاز خواهد بود. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که گاهی ممکن است بعد از جراحی، نیاز به دنبال کردن سایر اقدامات جراحی باشد به خصوص اگر آلرژی و یا پولیپ در بروز بیماری سینوسی دخیل باشند. با این کار، از بازگشت مجدد بیماری پیشگیری خواهد شد.

با این حال، بسیاری از بیماران از نتایج این روش جراحی رضایت کامل دارند و بهبود را در خود احساس خواهند کرد.

در پایان این که،

جراحی آندوسکوپی سینوس، روشی است متفاوت از جراحی سینوس به روش قدیمی. در این روش جراحی، نیازی به ایجاد برش نیست و ابزاری به نام آندوسکوپ از راه بینی وارد می شود تا امکان مشاهده حفره بینی و سینوس ها و درمان شرایط موجود فراهم گردد.

این روش جراحی، درصد رضایت بالایی را به همراه دارد و بسیاری از بیماران، بلافاصله بعد از جراحی بهبود را در خود احساس می کنند.

20 − هجده =